In één van de meest elegante straten van Brussel, waar het Ambiorixplein zich als een Engelse tuin ontvouwt, staat een gevel die alle proporties tart. Hij is slechts vier meter breed, maar zo rijkelijk versierd dat hij de hele ziel van de Belle Époque lijkt te bevatten.
Wanneer de Art Nouveau zijn hoogtepunt bereikt op het Ambiorixplein
In 1903 tekende Gustave Strauven, het wonderkind van de Brusselse architectuur, op slechts 23-jarige leeftijd op het Ambiorixplein een van zijn meest duizelingwekkende meesterwerken. Het Maison Saint-Cyr belichaamt de ‘barokke Art Nouveau’: een decoratieve roes waarin veelkleurige bakstenen een chromatische symfonie vormen en bloemrijk smeedwerk zich met de sensualiteit van een blauweregen om het gebouw slingert.
De verkoop ervan wekte natuurlijk enthousiasme bij de Belgische media, van de RTBF tot La Libre, VRT NWS en Trends Tendances, die allemaal deze zeldzame kans grijpen om één van de mooiste getuigenissen van de Europese art nouveau te uit te lichten.
Een restauratie als eerbetoon
Tussen 2008 en 2019 werd de woning gerestaureerd, wat zowel een archeologische zoektocht als een liefdesverklaring was. Het resultaat: 436 vierkante meter waar erfgoed en hedendaags comfort samengaan zonder ooit de geest van de plek te verraden.
Als u de deur van de bel-étage binnenstapt, komt u in een hal waar het licht speelt met het stuc- en het houtwerk, zoals in een schilderij van Fernand Khnopff. Het majestueuze hoofdsalon komt tevoorschijn, gedragen door fantastisch hoge plafonds.
De kunst van het verticaal leven
Op de eerste verdieping werd in de voormalige eetkamer de herinnering aan het Chinese salon die de ruimte ooit was behouden, met de oosterse fantasieën die in die tijd zo geliefd waren. Tegenwoordig staat deze kamer in verbinding met een keuken waar een La Cornue-fornuis staat, een juweeltje van Frans culinair vakmanschap.
Op de tweede verdieping bevindt zich een royale suite van 40 vierkante meter, waar de slaapkamer en de vorstelijke badkamer een intiem toevluchtsoord vormen. Hogerop hebben twee slaapkamers onder het dak elk hun eigen badkamer, die de Brusselse elegantie belichamen en die van een beperkte ruimte een kostbare schatkamer weet te maken.
Op de vierde verdieping komt een multifunctionele ruimte uit op een groot panoramisch terras. Met uitzicht op het gebladerte van het Ambiorixplein kunt u hier genieten van één van de mooiste stadsgezichten van Europa.
Licht als rode draad
Het ware genie van deze woning schuilt in zijn lichtgevende verticaliteit. De trappenhal onder het glazen dak en de glazen loopbruggen veranderen de dynamiek tussen ruimtes in een luchtige wandeling. Het is een woning vol licht, een woning als een prisma waar elke verdieping profiteert van een zeldzame natuurlijke lichtinval.
De kelderverdieping biedt een tweede keuken en een multifunctionele ruimte met tal van mogelijkheden: wijnkelder, bioscoopzaal, kunstenaarsatelier.
Een levend erfgoed
Het Maison Saint-Cyr, dat op de Brusselse monumentenlijst staat, is geen statisch museum. Het is een woning die ademt, die het hedendaagse leven verwelkomt en tegelijkertijd zijn identiteit behoudt. Het behoort tot die zeldzame categorie architectuur die door zijn visionaire kracht eeuwig modern blijft.
Hier wonen, is wonen in een kunstwerk en elke dag een nieuw hoofdstuk schrijven in de geschiedenis van één van de meest gedurfde manifesten van de Europese Art Nouveau. Een zeldzaam voorrecht, dat vandaag exclusief wordt aangeboden door Christie’s International Real Estate.

